vrijdag 3 augustus 2012

De eerste zeep

Voor mijn droge en gevoelige huid heb ik nood aan een goed voedende zeep. Daarom besloot ik als eerste experiment een zeepje te maken met olijf-, kokos- en amandelolie. Alle drie hydrateren ze de huid, waarbij de kokosolie voor iets meer bubbels zou moeten zorgen. Ik koos voor een zachte jasmijngeur. Er zit ook wat vitamine E-olie in; dit zou het product langer houdbaar moeten maken.

Deze zeep heb ik 'cold proces' gemaakt, waarbij je na het hard worden van de zeep, nog een 4-5 weken moet wachten tot het loog in de zeep is geneutraliseerd (kan anders irritatie opwekken).



Dit is het eindresultaat (met één van mn katten op de achtergrond): 3 stukken zeep van 100 gram, en eentje die wat lichter is (hou ik voor mezelf). Begin september zou deze dus gebruiksklaar moeten zijn! Uiteraard zal ik dit eerst op mezelf testen alvorens te verkopen :)

Intussen heb ik ook al een 'hot proces'-zeep gemaakt; deze is meteen gebruiksklaar door het loog er in feite uit te koken en het aldus meteen te neutraliseren. Maar dat is voor een volgende blogpost!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten